
Foto: Studio Bas Koopmans
Blue Monday
Gisterochtend, erg vroeg in de ochtend, op weg naar m’n werk, luisterde ik naar het programma Een Uur Cultuur op NPO1. Te gast was Joost Stokhof, illustrator en initiatiefnemer van de jaarlijkse krant De Blauwe Maandag, die vandaag, op Blue Monday, de 3e maandag van het jaar, uitkomt.
Er ontstond een boeiend interview over de achtergrond en de creatieve optimistische gedachte waarop dit initiatief is gestoeld.
BLAUW
Nu is er door de jaren bij mij als Birkman Professional een beroepsdeformatie ontstaan betreffende de kleuren, geel, rood, groen en blauw. Ze zijn voor mij direct gelinkt aan interesses, verwachtingen en gedrag.
Vreemd genoeg heb ik de kleur blauw tot op heden nooit gekoppeld aan Blue Monday. Persoonlijk herken ik het gevoel van depressiviteit dat ermee wordt bedoeld ook niet, maar met deze krant krijgt deze dag écht een geheel andere context en betekenis. De krant probeert het gevoel van depressiviteit om te draaien naar positiviteit.
Ter informatie " Blue Monday" wordt door velen gezien als de meest deprimerende dag van het jaar, vaak veroorzaakt door donkere dagen en financiële zorgen.
CREATIVITEIT
Binnen de Birkman Methode staat blauw o.a. voor creativiteit, vernieuwing, originaliteit, observerend en interesse in kunstvormen, muziek en taal. Hier komen dus heel veel aspecten bij elkaar waar juist deze krant voor wil staan.
Inspiratie dmv. interviews met bekende en minder bekende mensen over onderwerpen die gedurende het jaar vaak worden overschaduwd door alle negativiteit in het nieuws. Het is geen ontkenning van dát nieuws, het is bedoeld als een hoopvolle krant, waarin juist op deze “meest depressieve dag van het jaar” ruimte wordt gegeven aan positieve, mooie en inspirerende aspecten van het leven zoals kunst, cultuur, sport, persoonlijke verhalen en menselijke interactie.
Je kunt de krant (eigenlijk) ook niet kopen, maar je schenkt hem aan iemand anders (maar je mag hem ook aan jezelf cadeau doen…). Daarnaast is hij ook nog eens gratis.
BIRKMAN
Een Birkman assessment brengt de behoeftes en verwachtingen van mensen t.o.v. anderen en/of een (werk)omgeving in kaart. Deze verwachtingen zijn essentieel voor het zelf optimaal functioneren, je prettig en op je plaats voelen in een (werk)omgeving, zodat je daardoor het beste uit jezelf kunt halen.
Dat is een streven dat zeker bij het thema van deze krant past. Gelukkig gaat het assessment verder dan slechts “een kleurtje op mensen plakken”, veel verder.
Als uw interesse hiervoor is gewekt, dan kunt u meer lezen op de website.
KRANT CADEAU
Vanzelfsprekend heb ik de krant direct voor iemand besteld. Ik mag hem daarna vast lenen. U kunt hem ook (nog) bestellen. Levering op Blue Monday gaat niet meer lukken, maar er komen nog voldoende dagen waarop ruimte is om mooie inspirerende verhalen te lezen en om eens na te denken over persoonlijke behoeftes en verwachtingen.
Blue Monday
Het blauw van de Birkman Methode benadrukt o.a. creativiteit en kunst, perfect passend bij de hoopvolle missie van De Blauwe Maandag-krant.
“To the Point…”
Schermen (en Topsport in het algemeen) combineert tactiek, gedrag en voorbereiding; een Birkman-assessment helpt prestaties en keuzes in topsport en carrière te optimaliseren.
Olympisch Kleur Bekennen
Olympische en Birkman kleuren: vijf ringen voor continenten en sportwaarden, vier kleuren voor persoonlijke ontwikkeling en teamdynamiek.