Weloverwogen kiezen voor Passie en (Sport)talent

Recent mocht ik een Birkman assessment doen met een enthousiaste jongen van 12 jaar die voor belangrijke keuzes staat.

In september start hij als brugklasser op de HAVO. Tegelijkertijd is hij afgelopen voorjaar gescout bij zijn Basketball vereniging om regionaal mee te mogen trainen, wat leidde tot selectie in een talententeam dat volgend jaar landelijk gaat spelen. Maar hoe organiseer je dat goed voor jezelf; Studie, trainen, wedstrijden, reistijd, etc. Een goede planning en inzicht in je eigen verwachtingen, talent en valkuilen kunnen ertoe bijdragen zijn om alles tot een succes te maken.

Niet iedereen kan van z’n hobby z’n carrière maken, velen willen dat ook helemaal niet. Wel zijn hobby’s van grote waarde als energizers in het leven. Hoe fijn is het om jongeren zó enthousiast ergens voor te zien gaan. Deze jongen is er niet van overtuigd dat hij echt een carrière in de (top)sport ambieert, wel wil hij het beste uit zichzelf halen.

Ook geeft, op termijn, een (amateur) sportcarrière toekomstige werkgevers een goed beeld van je mogelijkheid tot motiveren, vasthoudendheid en doorzettingsvermogen. Daar scoor je punten mee bij sollicitaties. Het blijft dus tevens van belang om ook je studie tot een succes te maken, om alle deuren naar beroepsopleidingen open te houden.

De trainingslocatie ligt een half uur rijden van zijn huis en hij moet 5 keer per week gaan trainen vóór school en nog 3 keer erna. Ineens vroeg opstaan, reizen met de bus en lange dagen. Dit vraagt van een 12-jarige ineens veel zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en organisatie.

Om het e.e.a. praktisch te combineren is hij toegelaten op een Topsport Talentschool. Dit is een school die het leerprogramma aanpast op de extra trainingsbehoefte en -tijden van deze jongeren. De opleiding is volwaardig en op niveau, maar de persoonlijke begeleiding, in de vorm van een coach, is intensiever. Er is een nauwe samenwerking tussen trainers, coaches en school. Die optimale begeleiding en een degelijke passende structuur, is waar veel jongeren juist behoefte aan hebben.
Wát een veranderingen in korte tijd, wat zou hem hierbij verder kunnen ondersteunen?

Een Birkman assessment voegt iets toe!

Zo’n assessment geeft ongelofelijk veel informatie over verwachtingen en gedrag per individu. Het geeft oa. inzicht in de persoonlijke behoefte, wijze van plannen en structuur aanbrengen, verwachtingen van en binnen een team, de optimale wijze van aangestuurd worden. Behoefte in besluitvorming en een goede verdeling van het aantal activiteiten waar je gelijktijdig efficiënt mee om kunt gaan. Ook biedt het begeleiders (dus ook de ouders) handvatten voor de wijze waarop men dit kan ondersteunen.

Het Birkman rapport is een objectief document waarop men kan terugvallen wanneer zaken even niet lekker lopen: Aan welke verwachtingen wordt niet voldaan, welke valkuil heb ik over het hoofd gezien? Tot slot geeft het rapport ook informatie over beroepsgroepen waarin je je comfortabel zult voelen. Ook dit kan helpen bij het kiezen van een vakkenpakket en een studierichting. Kortom een assessment dat een 12-jarige (en zijn ouders/begeleiders) door een belangrijke periode van zijn leven, vol keuzes, kan helpen.

Misschien ook iets waar Topsport Talentscholen over na zouden kunnen denken, voor hun leerlingen met zulke duidelijke doelen voor ogen. Klassikaal zou men hier ook veel van kunnen leren.

Meer weten?